Dobry, precyzyjny i przemyślany biznesplan to fundament rozpoczęcia każdej działalności, bez względu na jej profil. Wiele osób błędnie sądzi, że biznesplan to dokument wyłącznie formalny, często wymagany w przypadku dotacji czy dofinansowania na rozpoczęcie działalności. Okazuje się jednak, że spisane w tym dokumencie wszystkie założenia dotyczące prowadzenia firmy, budowania marki czy kosztów są doskonałym nawigatorem na wyboistej drodze zarządzania własnym biznesem.
Z czego powinien składać się dobry biznesplan?
Aby biznesplan był skuteczny i przydatny trzeba zadbać o to, aby znalazły się w nim najważniejsze zagadnienia. W pierwszej kolejności należy dokładnie przedstawić pomysł na biznes i jego główne założenia. Streszczenie całego przedsięwzięcia powinno być napisane w sposób zrozumiały i czytelny.
Kolejnym krokiem powinna być szczegółowa charakterystyka sprzedawanych produktów i usług, która z kolei przełoży się na charakterystykę docelowej grupy klientów. Produkty i usługi powinny być przedstawione w sposób możliwie szczegółowy, uwzględniając ich słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia. Mając wiedzę co dokładnie chcemy sprzedawać lub jakie usługi świadczyć łatwiej będzie określić profil naszych klientów, a następnie efektywniej przygotować dla niej kanały komunikacji marketingowej. Dowiedz się więcej na temat marketingu na https://biegwulkanow.pl/marketing-internetowy-rodzaje/
W dobrym biznesplanie nie może zabraknąć wizji rozwoju i szczegółowego harmonogramu działań. Tylko postawienie mierzalnego, osiągalnego i określonego w czasie celu pozwoli zbudować strategię rozwoju na kolejne lata i konsekwentnie podążać tą drogą realizując po drodze mniejsze i większe założenia. Dobry biznesplan przykład wziął od naszych zachodnich sąsiadów wiele lat temu, gdzie wyznaczenie celów (najlepiej długofalowych) i ustalenie realnego harmonogramu ich realizacji było fundamentem dla każdego biznesu bez względu na rodzaj branży.
Niezbędną częścią dobrego biznesplanu jest analiza rynku i konkurencji. Jeśli działamy lokalnie i startujemy z niewielkim biznesem wówczas otoczenie konkurencyjnie można zbadać samodzielnie na podstawie posiadanych informacji i doświadczenia. W przypadku większego przedsiębiorstwa w branży, gdzie konkurencja jest niezwykle agresywna warto skorzystać z niezależnych, choć płatnych raportów, które dostarczą szeregu ważnych informacji na temat rynku. Przykładowy biznes plan zawiera analizę otoczenia konkurencyjnego ze wskazaniem największych producentów lub usługodawców i ze szczególnym uwzględnieniem ich oferty, sukcesów oraz organizacji.
Zaraz po analizie otoczenia konkurencyjnego konieczne jest zbudowanie strategii marketingowej i sprzedażowej, a zatem polityka cenowa, kwestie związane z dystrybucją i redystrybucją, rodzaj prowadzonej kampanii reklamowej i inne obszary komunikacji z klientem.
Oddzielną część biznesplanu powinna zająć analiza finansowa
W zależności od profilu działalności firmy znajdą się tutaj wszystkie koszty związane z prowadzeniem biznesu: koszty stałe i zmienne przedsiębiorstwa, wynagrodzenia pracowników, nakłady na reklamę, nakłady inwestycyjne, a także źródła finansowania działalności. Ta część biznesplanu powinna być niezwykle precyzyjna, gdyż skrupulatne zaplanowanie wszystkich, nawet tych najdrobniejszych kosztów pozwoli skuteczniej i efektywniej rozpocząć działalność gospodarczą.
Na koniec warto stworzyć mapę zagrożeń, które mogą być przeszkodą w realizacji zamierzonych celów. Ich precyzyjne oszacowanie i właściwa ocena pozwolą opracować skuteczne metody działań awaryjnych, korygujących i zapobiegawczych.